نکات مهم برای حفظ زیبایی در سنین بالا

اگرچه افزایش سن اجتناب ناپذیر است اما دوران باشکوهی محسوب می شود. چراکه دیگر نیازی نیست کار کنید. شما درسهای زیادی در زندگی آموخته اید و حالا وقت آن است که عقب بنشینید و بدون اضطراب و دلهره های دوران جوانی از زندگی خود لذت ببرید.

طبیعتاً همه ما دوست داریم از ظاهری زیبا برخوردار باشیم و احتمالاً تاکنون بسیاری مطالب در مورد رازهای زیبایی خوانده ایم. به عنوان مثال استفاده از روغن زیتون برای مراقبت بهتر از پوست، تعویض لوازم آرایشی، نوشیدن بیشتر چای سبز برای سلامتی و نوشیدن آب ولرم برای داشتن پوستی زیبا. اما کدامیک از این کارها واقعا موثر بوده اند؟ در این مقاله ما به نکات ساده ای که می توانید انجام دهید تا همواره احساس عالی داشته باشید اشاره می کنیم:

  • از ضد آفتاب استفاده نمائید.

اگرچه نور خورشید سبب تولید ویتامین دی در بدن می شود اما این تابش مضرات خاص خود را نیز دارد. اشعه های ماوراء بنفش بصورت بالقوه می توانند منجر به ایجاد سرطان پوست شوند. برخی متخصصان پوست اعتقاد دارند 90% لک ها و چروکها در نتیجه تابش نور آفتاب ایجاد می شوند. دلیل آن هم این است که با افزایش سن، فیبرهای ساختاری پوست که کلاژن نامیده می شود شروع به تحلیل رفتن می کند و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن بر سرعت این زوال می افزاید. بنابراین توصیه می شود در روزهای گرم  پیش از خارج شدن از منزل از ضدآفتاب استفاده نموده و عینک بزنید و یا حتی از یک کلاه برای محافظت از پوست خود استفاده نمائید.

استفاده مداوم از کرم  های مرطوب کننده مانند معجزه ای برای حفظ لطافت و خاصیت ارتجاعی پوست شما عمل خواهند نمود. این کرمها با محافظت از پوست در مقابل چروک و ترک آن را نرم نگه می دارد.

به خاطر داشته باشید که در بیشتر مواقع فراموش می کنیم به دستانمان اهمیت بدهیم و تنها بر روی صورتمان تمرکز می کنیم. این حقیقت سبب پیدایش زودهنگان اثرات پیری بر روی دست ها خواهد شد. بنابراین جهت جلوگیری از این اتفاق هر روز صبح مقدار کافی ضد آفتاب و در آخر روز کرمهای دست بر روی دستان خود بمالید.

  • از رتینوئیدها برای کاهش چروک پوست استفاده نمائید.

رتینوئید یکی از مشتقات ویتامین آ می باشد که توسط بسیاری از متخصصان پوست برای جبران آثار ناشی از افزایش سن به بیماران توصیه می گردد. این ماده سبب افزایش کلاژن سازی شده و مانع از ایجاد خطوط باریک بر روی می شود. همچنین این ماده سبب توسعه رگهای خونی و نتیجتاً داشتن پوستی صورتی رنگ و سالم می گردد.

  • به طور منظم ورزش کنید و برای داشتن فیزیکی مناسب و زیبا تلاش کنید.

انجام حرکات ورزشی فوائد عدیده ای دارد. از میان آنها می توان به ترشح هورمنی بنام آندروفین اشاره نمود که از طریق افزایش سطح انرژی سبب ایجاد حس نشاط در افراد می شود.

ورزش کردن همچنین یک راه عالی برای ماهیچه سازی محسوب می شود. هر چه سن بالاتر می رود ماهیچه های بیشتری تحلیل می روند. با این وجود می توان با انجام تمرینات مقاومتی سبب افزایش درصد ماهیچه در بدن و افزایش قدرت شد. باید توجه نمود که فعال ماندن الزاماً به معنی رفتن به باشگاه نیست. میتوانید به پیاده روی رفته و یا از پله بجای آسانسور استفاده کنید، با کودکان و یا نوه هایتان بازی کنید و یا سر تمرینات یوگا حاضر شوید. این فعالیتها ضربان قلب شما را بالا نگه داشته و باعث ایجاد حس سلامتی و ظاهری جوان می گردد.

یکی دیگر ار محسنات ورزش کردن تاثیرات مطلوب آن بر روی پوست است. ورزش با افزایش خون رسانی به سلولها مخصوصاً سلولهای پوست سبب تغذیه آنها با مواد مغذی می گردد. در عین حال گردش خون سبب جابجایی مواد مضر و سموم و خروج آنها از بدن شده و منجر به پاکسازی پوست می گردد. تمرینات ورزشی با مقابله با تحلیل استخوانها که با افزایش سن حادث می شود به بهبود حالت فیزیکی شما کمک می کند.

تمرینات مقاومتی و کاهش وزن به شما کمک می کند تا عضلات پشت و شانه تان تقویت و محکم شود. تحلیل استخوانها پس از سن 40 سالگی آغاز می شود. زمانی که شانه های شما خمیده و سرتان پایین باشد این تصور را برای دیگران ایجاد می کند که شما ناراحت هستید. در حالی که داشتن جسمی قوی و خوب حس اعتماد به نفس و با انرژی بودن را القا می کند. از سوی دیگر ویتامین دی نیز با افزایش سن نقش بسیار مهمی در تنظیم و بهبود بافت های بدن به ویژه پوست ایفا می کند.

  • مراقب رژیم غذایی خود باشید.

رژیم غذایی تاثیر بسزایی بر روی ظاهر، سلامتی و ذهن ما دارد و بنابراین بسیار مهم است که بدان اهمیت داده شود. رژیم غذایی غنی از میوه جات، سبزیجات، پروتئین، غلات سبوس دار و کم شکر  بسیار توصیه می شود. در مقابل رژیم غذایی چرب و سرشار از شکر فرآوری شده منجر به بی حالی و افزایش سرعت پیری می گردد. سبزیجات و میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و اثرات و نشانه های افزایش سن را کاهش می دهد. چربی های خوب همچون اسیدهای چرب امگا3 که در گردو، ماهی سالمون و ماهی تن یافت می شود بسیار برای محافظت و جوانسازی پوست اهمیت دارند.

مطالعات انجام شده در خصوص تحلیل استخوانها حاکی از آن است که مصرف روزانه مقدار مناسب ویتامین دی و کلسیم تحت نظارت پزشک در زنان یائسته سبب نصف شدن سرعت روند تحلیل استخوانها شده و در نتیجه منجر به تقویت قوای جسمانی و استوار شدن آن می گردد.

  • سیگار را ترک کنید.

طبق گزارشی که توسط کلینیک MAYO منتشر شده است سیگار کشیدن روند پیری را به طور فزاینده ای سرعت می بخشد. مواد شیمیایی متصاعد شده از سیگار به فیبر پوست و کلاژن  صدمه زده و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می دهد. بنابراین توصیه می شود سیگار را ترک نمائید.

  • دید مثبت داشته باشید.

بر اساس بررسی های انجام شده در دانشگاه YALE آمریکا، افرادی که دید مثبتی به افزایش سن دارند نسبت به افرادی که دید منفی به این موضوع دارند به طور متوسط 5/7 سال بیشتر عمر می کنند. طبق مجله موسسه پزشکی آمریکا افراد سالمندی که نگاه مثبتی به موضوع افزایش سن داشتند نسبت به افرادی که افزایش سن را مستاصل شدن معنا می کنند 40% سریعتر توانایی خود را بازیابی می نمایند. هر چه با آغوش بازتری افزایش سن را پذیرا باشید و جنبه های مثبت آن را تمجید کنید خوشحال تر و جوانتر به نظر خواهید رسید.

  • سبک زندگیتان را تغییر دهید.

گاهی اوقات تغییر مدل مو و یا مدل لباسی که تا حالا داشته اید کار سختی به نظر می رسد چرا که این مدل نوعی احساس راحتی و آشنایی در شما ایجاد می کند. اما خوب است بدانید که امتحال کردن سبک های جدید ممکن است شما را غافلگیر کرده و سبب شود احساس جوانی کنید. طبق تحقیقی که در سال 2010 انجام شده زنانی که موهای خود را کوتاه و یا رنگ کرده اند احساس جوانتر شدن داشتند و فشار خونشان نیز پایین تر آمده بود.

وقتی صحبت از رنگ مو به میان می آید برخی افراد ترجیح می دهند موی خود را رنگ کنند در حالیکه برخی دیگر موی جوگندمی خود را حفظ می نمایند. البته موی جو گندمی شما نیز چنانچه مدل خوبی داشته باشد و آرایشگر ماهری روی آن کرده باشد می تواند بسیار زیبا به نظر بیاید. به طور کلی موی تیره موجب جدی و یا اخمو به نظر رسیدن شما می شود درحالی که موی روشن و یا بلوند ظاهر شما را آرامتر و مهربان تر نشان میدهد. تغییرات هورمونی که در دوران  یائستگی اتفاق می افتد میتواند سبب نازک شدن و شکنندگی موی شما شود و رنگ کردن سبب پرپشت شدن آن می گردد. چراکه آب اکسیژنه در رنگدانه های سفید باعث متورم شدن ساقه مو و کلفت تر بنظر رسیدن آن می شود.

  • به دندانپزشک مراجعه کنید.

در گذر زمان رنگ دندان های انسان با نوشیدن شراب، قهوه و چای و یا کشیدن سیگار تغییر می یابد. دندانپزشک دندانهای شما را سفیدتر کرده و ظاهر آن را بهتر می سازد. علاوه بر دلایل زیباشناختی، مسائل دیگری همچون عقب نشینی لثه ها نیز ممکن است اتفاق بیفتد که سبب بلندتر به نظر رسیدن دندان ها می گردد. به همین علت توصیه می شود سالانه دوبار برای چک آپ به دندانپزشک مراجعه نموده و به طور مرتب مسواک زده و نخ دندان بکشید. نوشیدن شیر و مصرف مکمل های سرشار از کلسیم هم راه مناسبی برای نگهداری از دندانها به شمار می آید.

  • به اندازه کافی بخوابید.

در دنیای پرهیاهوی امروز، نه تنها یک خواب خوب و با کیفیت بی اهمیت به نظر می رسد بلکه با نوشیدن یک فنجان قهوه نیز نیاز به آن عامداً کمتر می گردد. خواب نامناسب نه تنها در ظاهر شما اثرات نامطلوبی از خود به جای می گذارد بلکه بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 در مجله پوست منتشر شده سبب می گردد افراد خود را کمتر جذاب احساس کنند. به گفته موسسه ملی خواب میزان خواب شب باید 9 ساعت باشد. در مقایسه با افرادی که کمتر از 5 ساعت می خوابند، پوست زنانی که 7 تا 9 ساعت در شبانه روز به خواب می روند در مقابل تابش اشعه فرابنفش عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. به عبارتی هرچه بیشتر بخوابید پوست شما زمان بیشتری برای ترمیم در مقابل اثرات منفی نور خورشید خواهد داشت و به همین ترتیب فرآیند پیری آن نیز کندتر خواهد شد.

بنابراین اصطلاح “خواب زیبایی” ابداً مفهومی غیرواقعی نیست. مادامی که شما در خواب هستید بدن شما هورمون رشدی ترشح می کند که کلاژن و الاستین (ماده اصلی بافت کشسان) را که مواد اصلی تشکیل دهنده پوستی جوان و درخشان هستند مجدداً تولید و بازیابی می کند.

به گفته دکتر جیمز ماس، استاد روانشناسی دانشگاه Cornell و نویسنده کتاب “خواب قدرت”، از اثرات منفی کمبود خواب، می توان به سطح بالای کورتیزول و گلوکز اشاره نمود که سبب فشار خون بالا و قند نوع 2 و درنتیجه افزایش سرعت پیری می گردد.

بنابراین او 7.5 تا 8.5 ساعت خواب را در طول شبانه روز پیشنهاد می کند. دکتر جنین دونی مدیر یک مرکز پوست در ایالت نیوجرسی اعتقاد دارد: “سلولهای پوست در خواب بسیار سریع تر خود را بازسازی می کنند.” “اگر شما به اندازه کافی نخوابید پوست شما خود را بازسازی نکرده و به ویژه در سنین بالا که سرعت بازسازی سلولها کاهش می یابد به مرور شفافیت خود را از دست داده و تیره می شود.” از طرف دیگر در حالت خواب دمای پوست بالا می رود و اجازه می دهد مواد درمانی به حالت موثرتری نسبت به روز جذب منافذ آن گردد.

  • به قدر کافی آب بنوشید.

“آب مایه حیات است” جمله ای است که همگی آن را شنیده ایم. آب مایه جوانی و حس سرزندگی است. نوشیدن آب به مقدار کافی، با حفاظت از رطوبت پوست سبب تغذیه پوست شده و در نتیجه موجب می گردد پوست و ناخن های شما سالم و نرم به نظر بیایند. به غیر از نوشیدن آب می توانید کمی آب بر روی موهای خود اسپری کنید تا آن را مرطوب و سالم نگهدارید.

به  علاوه آب به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند و زمانی که با چای گیاهی مخلوط شود باعث دفع سموم از بدن شده و شما را پرانرژی می کند در حالیکه با محروم کردن خود از آب پوستتان رفته رفته پوسته و خشک شده و زودتر پیر می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
راهکارهایی جهت داشتن خواب راحت

برای همه ما داشتن خواب راحت و باکیفیت اهمیت بسیاری دارد. داشتن خواب راحت نه تنها باعث می شود سرحال

آلزایمر

آلزایمر بیماری هست که افراد در تمام سنین ممکن است در معرض آن قرار بگیرد. البته این بیماری در افراد

نکات مهم ورزشی برای بزرگسالان

پیش از آغاز هر ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. بررسی کنید که آِیا وضعیت سلامتی یا داروهایی که مصرف