راهکارهایی برای مقابله با باورهای نادرست دوران سالمندی

 

نکته اول: سازگاری با تغییر را بیاموزید.

همزمان با بالا رفتن سن، انسان هر دو احساس استرس و هیجان را تجربه می نماید اما مهم آن است که شخص انعطاف پذیر باشد و در مواجهه با چالش ها سلامت خود را حفظ نماید. این توانمندی کمک خواهد کرد تا شما بتوانید بیشترین بهره را از زمان خود برده و در زمان مواجهه با مشکلات چشم انداز و هدف غایی خود را حفظ نمایید.

نکته دوم: نعمتهایی که دارید را بشناسید، قدردان آنها باشید و بر روی آنها تمرکز نمائید.

هرچه عمر طولانی تری داشته باشید داشته های خود را کم کم ازدست می دهید. اما علی رغم آنکه شما انسانها و اشیاء را از دست میدهید زندگیتان میتواند به نوعی حتی زیباتر هم می شود. کافی است بخاطر نعماتی که به شما داده شده شکرگزار بوده و سعی کنید در طول عمر خود از داشتن آنها بیشترین بهره و لذت را ببرید.

نکته سوم: به احساسات خود معترف باشید و آنها را بروز دهید.

شاید نشان دادن هیجاناتتان برایتان سخت و ملال آور باشد. شاید تصور کنید که نشان دادن احساساتتان نشانه ضعف شماست و به صلاح نمی باشد. اما خوب است بدانید سرکوب احساسات منجر به خشم، رنجش و افسردگی می گردد. منکر آنچه درحال تجربه آن هستید نشوید. به دنبال راههای مناسبی برای تحلیل احساسات خود باشید یکی از این راهها شاید یافتن دوستی صمیمی و یا نوشتن نامه ای به مجله ای که دوستش دارید باشد.

نکته چهارم: آنچه را نمی توانید تغییر بدهید بپذیرید.

در زندگی بسیاری مسائل خارج از کنترل ما هستند. در مواجهه با آنها، به جای مضطرب شدن، بهتر است بر روی مسائلی که می توانید کنترلشان کنید تمرکز نمائید. مانند نحوه عکس العمل در مقابل مشکلات. با محدودیت هایتان با کرامت و حس شوخ طبیعی مناسبی روبرو شوید.

نکته پنجم: مسیر نقره ای را دنبال کنید.

از قدیم گفته اند هر آنچه انسان را نکشد اورا قوی تر می سازد. وقتی با چالش های بزرگ تر روبرو می شوید به آنها به چشم فرصتهایی برای رشد شخصیت خود َنگاه کنید و چنانچه یکی از تصمیمات شما به ایجاد شرایطی  استرس زا منجر شد در مورد آن فکر کنید و سعی کنید از آن درس بگیرید.

نکته ششم: هر روز برای مقابله با چالشهای پیش رو در زندگی گام جدیدی بردارید.

وقتی چالشی آنقدر بزرگ به نظر می رسد که مدیریت آن غیرممکن به نظر می رسد در نگاه اول کتمان کردن آن ساده ترین راه حل است. اما نادیده گرفتن مشکل منجر به حل شدن آن نمی شود. در مقابل هر بار قدم کوچکی بردارید. حتی یک گام کوچک می تواند کمک بزرگی در مسیر افزایش اعتماد به نفس شما محسوب شود و به شما یادآوری کند که ناتوان نیستید. مطمئن باشید در انتهای راه با همین قدمهای کوچک از پس مشکل برخواهید آمد.

نکته هفتم: با شوخ طبعی، خنده و سرگرمی سلامتی خود را تضمین کنید.

حتماً شنیده اید که می گویند خنده، بر هر درد بی درمان دواست. خنده دارویی بسیار قوی برای روح و جسم انسان به شمار می آید و به شما کمک میکند تعادل خود را حفظ نموده و در هر سنی پر انرژی، خوشحال و سالم بمانید. حس شوخ طبعی داشتن به شما این امکان را می دهد تا اوقات دشوار را به خوبی پشت سر بگذارید، از خودتان به بیرون نگاهی بیندازید، به پوچی زندگی بخندید و از مشکلات عبور کنید.

نکته هشتم: معنا و شادی را بیابید.

یکی از فاکتورهای کلیدی سلامتی در دوران کهولت آن است که همواره در جستجوی شادی و معنا در زندگی باشید. هر چقدر سن افزایش می یابد زندگی شما هم به همان میزان دستخوش تغییر شده و به مرور مسائلی که زمانی شما را به خود مشغول می کرد و به زندگیتان جهت می داد از میان برداشته می شود. به عنوان مثال کار شما ممکن است تغییر کند، احتمال دارد بالاخره روزی بازنشسته شوید، یا فرزندانتان خانه را ترک کنند و یا حتی برخی دوستان و یا اعضای  خانواده تان برای ادامه زندگی به راه دوری بروند. اما این زمان مناسبی برای متوقف شدن و منصرف شدن از حرکت رو بهز جلو نیست.

اگر اجازه دهید زندگی می تواند ماجراهای جدید هیجان انگیزی را با خود به همراه آورد. البته هر فردی به روش متفاوتی شادی و معنا را در زندگی خود تجربه می نماید و فعالیتهایی که امروز از انجام آنها لذت می برد با گذشت زمان ممکن است تغییر یابد. اگر کارتان کم شد و یا بازشنسته شدید و یا اگر فرزندانتان خانه را ترک کردند، متوجه خواهید شد که زمان  بیشتری برای لذت بردن از فعالیتهای خارج از خانه دارید. اطمینان داشته  باشید از هر مسیری که بروید صرف زمان برای تغذیه روح هیچ گاه اتلاف وقت به حساب نمی آید.

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید برخی از پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  1. یک سرگرمی جدید و یا یکی از سرگرمی هایتان را که مدت طولانی است کنار گذاشته اید انتخاب کنید. شرکت در یک دوره و یا به عضویت یک کلوپ و یا تیم ورزشی درآمدن، نه تنها راه عالی در جهت دنبال نمودن سرگرمی هاست بلکه سبب گسترش شبکه دوستان شما نیز می گردد.
  2. مهارت تازه ای یاد بگیرید. مانند یک ساز موسیقی جدید، یک زبان، یا بازی و یا حتی یک ورزش جدید. یادگیری فعالیتهای جدید نه تنها شادی و معنا به زندگی شما می بخشد بلکه می تواند ذهن شما را سلامت نگه داشته و از زوال عقل جلوگیری نماید.
  3. در اجتماع حاضر شوید. تلاش کنید در یک رویداد محلی شرکت کنید و یا برای موضوعی که برای شما مهم است داوطلب شوید. معنا و هدفی که در کمک به دیگران خواهید یافت زندگی شما را غنی خواهد ساخت. کار اجتماعی همچنین می تواند روش عالی برای بهره گیری از مهارتهایی باشد که در کارتان کسب کرده اید البته بدون استرس و تعهدی که در گذشته در شغل عادی احساس می کردید.
  4. به مکان جدیدی سفر کنید و یا آخر هفته به دیدن جایی بروید که تاکنون هیچگاه ندیده اید.
  5. در طبیعت وقت بگذرانید. پیاده روی کنید، به ماهیگیری و یا کمپینگ بروید، به تور اسکی رفته و یا با سگی در پارک قدم بزنید.
  6. از هنر لذت ببرید. از موزه ای دیدن کنید، به کنسرت رفته و یا از یک بازی دیدن کنید، به عضویت یک گروه کتاب خوانی درآیید و یا در دوره ای در مدح هنر شرکت نمائید.
  7. درباره خاطرات و یا تجارب زندگی خود بنویسید.

بدانید که مواردی از این دست نهایت ندارند. مهمترین چیز آن است که فعالیتهایی را که برایتان هم سرگرم کننده است و هم بامعنا انتخاب کنید.

نکته نهم: با دیگران ارتباط بگیرید و ارتباطات خود را حفظ نمائید.

یکی از بزرگترین چالشهای افزایش سن حفظ کردن شبکه ارتباطی و حمایتی شخص است. در ارتباط بودن و در ارتباط ماندن با افزایش سن همواره کار آسانی نیست حتی برای آنانی که همیشه زندگی اجتماعی فعالی داشته اند. تغییر شغل، بازنشستگی، بیماری و یا نقل مکان از محله ای به محله دیگر می تواند سبب دوری دوستان صمیمی و اعضای خانوانده شود. هرچه سنتان بالاتر می رود ناگزیر افراد بیشتری را  از دست می دهید.

بنابراین مهم است که به دنبال راه هایی برای ارتباط با سایرین باشید فارغ از اینکه با همسر و یا شریک زندگی خود زندگی می کنید یا نه. درکنار انجام حرکات ورزشی، اجتماعی بودن و اجتماعی ماندن می تواند تاثیر بسزایی بر روی سلامت شما در سنین بالا داشته باشد. انتخاب دوستانی که آماده همراهی و کمک به شما هستند تحمل تنهائی، عزلت، افسردگی، ناتوانی، سختی ها و از دست دادن عزیزان را آسان می نماید.

خبر خوب اینکه راه های بسیار زیادی برای بودن با دیگران وجود دارد. فرقی نمی کند چه می کنید، مهم آن است که اگر امکان بیرون رفتن از خانه را دارید راهی برای خروج از خانه و برقراری ارتباط با دیگران بیابید. بطور مستمر با خانواده و دوستانتان ارتباط برقرار نمائید. با مردمی که از بودنشان خوشحال می شوید و با ایشان احساس خوشبختی می کنید وقت بگذرانید.

این افراد ممکن است همسایه شما باشند که با او به ورزش بروید و یا دوستی قدیمی باشد که با او قرار نهار بگذارید و یا فرزندانتان باشند که با هم به خرید بروید و یا حتی نوه هایتان که با آنها هم بازی شوید. حتی اگر شما به این افراد نزدیک هم نیستید مرتباً با ایشان تماس بگیرید و یا ایمیلی برایشان ارسال کنید تا رابطه تان حفظ شود.

نکته دهم: برای یافتن دوستان جدید تلاش نمائید.

همچنان که افرادی از دایره دوستانتان خارج می شوند خیلی مهم است که ارتباطات جدیدی بسازید تا زندگی اجتماعی شما ضعیف نشود. بر یافتن دوستان جوانتر از خود اصرار ورزید. دوستان جوان تر می توانند انرژی شما را به شما بازگردانند و کمک نمایند تا زندگی را از دریچه بهتری ببینید.

نکته یازدهم: روزانه با حداقل یک نفر وقت بگذرانید.

شرایط کاری و زندگیتان هرچه است نباید روزها را در تنهائی بگذرانید.  تماس تلفنی یا ایمیل جایگزین های مناسبی برای سپری کردن وقت با سایر افراد به حساب نمی آیند. تماس منظم رو در رو به شما کمک می نماید از افسردگی رهایی یافته و دید مثبت خود را به زندگی حفظ نمائید.

نکته دوازدهم: داوطلب شوید.

بازگشت به اجتماع راهی شگفت انگیز برای تقویت روابط اجتماعی و ملاقات افرادی با علایق و یا ارزش های مشابه خودتان است. حتی اگر در شرایطی هستید که  تحرکتان محدود شده است می توانید با تلفن این کار را انجام دهید.

نکته سیزدهم: گروههای پشتیبان برای حمایت از شما در مواقعی که نیاز و تصمیم به تغییر دارید تشکیل دهید.

اگر شما فردی دوست داشتنی باشید که با بیماری جدی دست در گریبان است و یا به تازگی داغ دیده اید مشارکت در یک گروه پشتیبانی  و حمایتی متشکل از افرادی که چالشها و مشکلات مشابه دارند برایتان بسیار کمک کننده خواهد بود.

نکته چهاردهم: فعال باشید و شادابی و نشاط را در خود تقویت کنید.

افکار خود را درگیر این گفته که پیر شدن به خودی خود به معنای آن است که شما هرگز دیگر احساس خوبی نخواهید داشت نکنید. درست است که افزایش سن با چالش های فیزیکی همراه است اما این بدان معنا نیست که ناراحت و ناتوان خواهید شد. اگرچه همه بیماریها و دردها قابل اجتناب نیستند بسیاری از مشکلات فیزیکی مرتبط با افزایش سن می تواند برطرف شده و یا به طور چشمگیری با نرمشهای اصلاحی، تغذیه صحیح و مراقبت از خود کنترل شود. بدانید که هیچ وقت برای شروع دیر نیست!

مهم نیست چند سال دارید و یا چقدر در گذشته بیمار بوده اید. مراقبت از بدن فوائد زیادی دارد از جمله اینکه به فعال ماندن شما، تقویت حافظه، مدیریت مشکلات در زمان بیماری، افزایش سیستم ایمنی و افزایش انرژی شما کمک خواهد کرد.  در حقیقت بزرگسالانی که در سنین بالا حرکات ورزشی انجام می دهند نسبت به جوانان پیشرفتهای فیریکی و ذهنی بیشتری از خود نشان می دهند.

چرا که آنان با همان نوع سوانح ورزشی که بسیاری از ورزشکاران عادی تجربه می کنند مواجه نیستند. حتی مطالعات نشان داده که بسیاری بزرگسالان نسبت به گذشته و جوانی خود احساس بهتری دارند چرا که تلاش بیشتری برای سالم بودن نسبت به زمانی که جوانتر بودند می کنند.

مطالعات اخیری که در کشور سوئد انجام شده نشان می دهد که انجام تمرینات ورزشی اولین نکته مهم در کمک به افزایش طول عمر محسوب می شود، حتی اگر شما ورزش را از سن بالا آغاز کرده باشید.

اما موضوع تنها طولانی تر کردن عمر نیست. ورزش شما را قادر می سازد سرعت عمل پیدا کنید، کیفیت خوابتان بهبود یابد، ذهنتان تقویت شود و از طرفی باعث کاهش دردهای مزمن می شود. ورزش همچنین می تواند با جلوگیری از از دست دادن حافظه و زوال عقل اثر عمیقی بر روی مغز بگذارد.

نکته پانزدهم: ذهن خود را آماده نگهدارید.

دلایل زیادی وجود دارد که توصیه می شود شخص ذهنش را همانند بدنش فعال نگهدارد. انجام حرکات ورزشی، فعال نگهداشتن ذهن و حفظ خلاقیت در واقع می تواند به جلوگیری از زوال شناختی و مشکلات حافظه کمک نماید.

هرچه بیشتر فعال و اجتماعی باشید و هرچقدر بیشتر از ذهن خود استفاده نموده و آن را چابک نگهدارید منافع بیشتری عایدتان خواهد شد. این موضوع مخصوصاً زمانی که شما دیگر در محیط کار با چالشی روبرو نباشید و یا بازنشسته شده اید معنا پیدا میکند. جنبه های متفاوتی از آنچه می دانید را امتحان نمائید.

  •  علایق افراد متفاوت است. برخی به ورزش و برخی دیگر به موسیقی تمایل دارند و برای بعضی دیگر هم درست کردن یک پازل و یا حتی امتحان کردن یک دستورپخت متفاون و جدید را دوست دارند. کاری که از آن لذت می برید و ذهنتان را به چالش می کشد انتخاب کنید و جنبه های گوناگونی از آن را آزمایش کرده و خود را در انجام بهتر آن ارتقا دهید. اگر از حل کردن جدول لذت می برید به حل سری جدول های پرچالش تر و سخت تر بپردازید و یا بازی جدیدی با کلمات را انجام دهید. اگر علاقه به آشپزی دارید نوع کاملاً متفاوتی از غذا را بپزید. اگر به بازی گلف علاقمند هستید سعی کنید مهارت های خود را در آن افزایش دهید.
  •  هر روز کار جدیدی انجام دهید. نیازی نیست حتماً جدول و یا پازلی طراحی کنید. تنها تلاش کنید هر روز کار متفاوتی انجام دهید. مثلاً از مسیر متفاوتی عبور کنید، از مغازه جدیدی خرید کرده و یا با دست دیگرتان مسواک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
راهکارهایی جهت داشتن خواب راحت

برای همه ما داشتن خواب راحت و باکیفیت اهمیت بسیاری دارد. داشتن خواب راحت نه تنها باعث می شود سرحال

آلزایمر

آلزایمر بیماری هست که افراد در تمام سنین ممکن است در معرض آن قرار بگیرد. البته این بیماری در افراد

نکات مهم برای حفظ زیبایی در سنین بالا

اگرچه افزایش سن اجتناب ناپذیر است اما دوران باشکوهی محسوب می شود. چراکه دیگر نیازی نیست کار کنید. شما درسهای